fredag 25. juni 2010

Berserk ferden rundt senja episode 1 av 3


Giovanni og jeg seilte sammen i Karibia med en 53 fots skonnert. Man lærer hverandre å kjenne når man er på en båt. Giovanni kunne ikke fordra Andrea Bochelli og det å fryse.

Utdrag fritt etter hukomelsen fra facebook chat:

Giovanni: So how is the weather in Norway during the summer?
oyvind: It is usually hottest in early summer and late summer
Giovanni: But the weather forecast looks bad for North- Norway
oyvind: No worries it will be fine

Og med dette som grunnlag så valgte han å komme på seilerferie istedet for å kjøre motorsykkelferie i Tosscani

Tidligere nevnt så hadde en tur rundt Senja blitt diskutert over en flaske rom etter navnesermonien. Siden Helge sin 27fots Maxi Fenix er fire fot større en min 23 fots Marina så skulle hans båt være den vi brukte på øyomseilingen.

Vi forlot tryggheten i Valvåg marina på jakt etter eventyr og spenning!

Opprinnelig så skulle vi reise vestover rundt senja slik at vi fikk strømmen med oss. Men når vi kom sørøst for høyholmen og fikk sterk vind og bølger midt i ansiktet så bestemte vi oss for å dra østover i mer beskyttede farvann og med vinden i ryggen.

Turen mot finnsnes gikk greit. Med en liten flik av rullegenoa ute så fikk vi 8,3 knops fart. Jeg sporte Helge hva som var fartsrekorden til LIV.

"Du ser den no!" svarte han entusiastisk mens han pekte på kartplotteren.

Når vi nærmet oss Finnsnes så skjedde det noe som egentlig ikke skal skje i juni. Finnsnes forsvant. Hele Finnsnes ble dekket av haggel som ble tett etterfulgt av snø......SNØ!

Jeg satt ved roret og fikk noe av den samme snøen som skjulte Finnsnes pisket i mot ansiktet mitt. Giovanni såg på meg med ett utrykk i ansiktet som var preget av irritasjon, skuffelse og frustrasjon

"Oyivind, you said that the weather would be nice here in Norway during early summer"

(Det blir stille siden jeg ikke har ett bra svar. Men lyden av vind og snø er der fortsatt)

Så sa han spøkende "I will kill you!"

Opprinnelig så håpet vi å komme oss til Gibostad. Men vi bestemte oss for å overnatte på Finnsnes i stedet. Til tross for at snøen prøvde å gjemme Finnsnes, kom vi oss frem til en kai og fortøyde.

Når det skulle være dette viset med kulde, snø og generelt fettsjitt så skulle vi i hvertfall rundt Senja. I mitt stille sinn var vi Berserk-ekspedisjonen på veit mot Nordpolen. Helge var Kaptein Jarle, Giovanni var amerikaneren (siden han snakket engelsk) . Mens jeg måtte ta til takke med å være Aleks Roseen, tenkte jeg før jeg sovnet.


Neste episode: Hansker blir kjøpt inn...................Vi møter hockeysveis-tyskeren.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar