tirsdag 17. april 2012

Mannskapforøkelse på en godværsdag

Humørsprederen Stian(V) og Tenkeren Snorre(H) Einar i midten


Fredag 6 april til lørdag 7 april 2012

I Kjørsvikbugen kom søskenbarnet mitt ombord. Han hadde også med seg kompisen sin Snorre. Stian har vært med å seilt tidligere i min forrige båt. Han kan beskrives som en humørspreder av dimensjoner. Mens Snorre er litt mer underfundig og stille.

Denne dagen var en fredag og jammen var det en fin dag. For første gang på hele påsketuren hadde vi sol, god sikt og en moderat Sidevind. Nå fikk jeg prøvd ett seil som jeg ikke har testet før. Jeg monterte opp kutterstaget og kutterseilet. Nå seilte vi avgårde i 5 til 7 knop med to forseil og storseilet helt oppe.
Tre seil på en gang! (Foto Einar Eriksen)


Jeg følte meg som en ordentlig seilskutekaptein med stort mannskap og masse seil oppe. Slike gode dager har jeg betalt for med tilsammen en uke med snøfokkseiling. Humøret mitt var på topp og jeg var veldig begeistret over å seile med tre seil samtidig

Alex som er litt mer laidback ble fasinert av at han nå kunne tisse over rekka i fart.

Alex som tisser (Foto: Einar Eriksen)













Foto: Einar Eriksen







Vi la oss til i Børøysund marina som ligger på Hitra. En kamerat fra klassen min bruker av og til å jobbe der som bartender og musikker. Han syntes det var veldig morsomt at jeg trengte to forsøk på å legge til kai. Heldigvis tok jeg bare på mitt "cool face" og latet som om det var meningen med to forsøk.

I tilknytning til marinaen er det en restaurant/pub som heter skuta. Her drakk vi mye øl. Jeg ble kjent med skipperen på nabobåten. Det var en lang smal seilbåt med teakdekk. Han bodde også ombord i båten sin og holdt til i Hemne hvor han jobber som tannlege. Med seg hadde han konen sin, en katt og en  hund. Vi ble sittende lenge å prate om praktiske ting som angår båtliv og diverse utfordringer med å bo i båt.

Mannen var ganske trivelig så derfor syntes jeg det var synd at jeg neste morgenen måtte gå bort til båten deres og beklage nachspiel-bråk fra vår side.

Siden skuta stengte lenge før vi var ferdig å drikke så hadde vi nachspiel ombord. Selv sloknet jeg klokken 3 men ble seinere vekket av Stian som ikke var så blid. Han sa at jeg måtte få slutt på bråket ellers så kom han til å ringe politi.










4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. skjønte ikke helt slutten her øyvind? hadde du nash i båten eller hvordan var dette?

    SvarSlett
  3. skjønte ikke helt slutten her øyvind? hadde du nash i båten eller hvordan var dette?

    SvarSlett
  4. Ja det var nash ombord i båten. Hvordan det endte kan de lese i dagens innlegg som er ovenfor dette :)

    SvarSlett