torsdag 12. april 2012

Motekrise på ringholmen

Rikard forlot oss i Kristiansund. I stedet kom Silje og hennes venn Alex ombord. Silje har bodd i kollektiv med søskenbarnet mitt og dessuten har vi reist sammen på Island. Alex er en snowboard dude med masse skjegg som alltid er glad.

Etter en tur på cafe med en god dose kaffe bestemte vi oss for å dra til Ringholmen som er litt nord-øst for Kristiansund.

Kaien var kortere enn båten min og det blåste sterk sidevind inn på styrbord. Heldigvis klarte vi å komme oss inntil uten for masse dilldall. 

Ringholmen er en liten øy med leiligheter og en stor stue tilknyttet turisme og fisketurisme. Men det så ut til å ha gått i stå siden vi ikke såg noen andre mennesker der. Helt til jeg plutselig traff på en mann som hadde samme kjeldress som meg selv. Han og konen eide en leilighet der og var egentlig i en hytte ikke så langt unna.

De fortalte at det ikke var noe særlig aktivitet der og at vi gjerne kunne benytte oss av kaien som vi allerede lå fortøyd til. Jeg regner med at det var våre matchende kjeldresser som førte til denne gjestfriheten.

Kjeldress-parret dro avgårde til hytten sin. Einar fisket litt, men det eneste han fikk var ett bildekk på kroken. Det var for seigt til å spise. Istedet laget vi hamburger og friterte poteter.

Siden det ikke var min tur å ta oppvasken satte jeg meg godt til rette og leste ett blad mens Silje og Einar ryddet av Bordet.
"Skal jeg kaste resten av potetene" spurte Silje
"kast dem i dass" svarte jeg åndsfraværende
"Hva! er du sikker"
"jah"

etter 2 min:
 "Øyvind, nå er dassen tett"

Og det var den. Jeg måtte åpne rørene etter pumpa. Der fant jeg forkalket bæsj og tørkepapir. Torky tørkerull løser seg visstnok ikke opp i vann.



Neste dagsetappe tok oss til sørenden av Smøla. Vi ankret der. Dagen etter skulle vi bli to personer til ombord. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar