torsdag 5. april 2012

En sporvogn til besvær

I klassen min er vi to stykker som heter Øyvind. Undertegnende har en seilbåt og han andre har en slipp. En slipp er en plass hvor man får båter opp av vannet. Det fungerer ved at en vogn står i en nedoverbakke på noen skinner.

Når det er høyvann så kjører man vognen ut i havet og plaserer en båt oppå. Deretter er det bare å dra vognen opp av vannet med båten opp på vognen. Ganske enkelt og greit egentlig.


Derfor var jeg litt skeptisk når den ellers så rolige Øyvid nummer to roper "næi det skal ikke gå ann"

På det tidspunktet satt jeg oppe på båten som var oppe på vognen og vi var på vei opp ut av vannet.

Øyvind nummer 2 begynner å løpe mot kontrollpanelet som styrer en motor som drar opp vognen. Jeg er sikker på at han tok personlig rekord på 60 meteren med den farten som han hadde.

Det viste seg at vognen hadde sporet av. Dermed måtte vi vente enda en dag med å få båten min opp av vannet. Neste dag gikk det helt greit. Og båten ble spylt for groe og annet gørr som liker å feste seg under vannlinjen.

Siden jeg måtte på skolen og den er i Trondheim og slippen er på Frøya så måtte jeg bo en uke på land hos kjæresten min. Det var tungvindt å bo en plass med ubegrenset mengde vann i kranene, mikrobølgeovn og mulighet for å dusje hver kveld. Uken gikk sakte mens jeg savnet lukten av diesel og parafinlamper.

Tilbake på Frøya fikk jeg påført nytt bunnstoff av typen jotun non stop blå. Se før og etter bilde under her. Gråstripen ved fenderlisten skal bli blå etterhvert.

Nå er båten klar for en heidundrende påskeseilas!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar