lørdag 27. april 2013

Nedtur.no


Etter en fin seiltur far Harstad til Hals via Bjarkøya var det på tide å få opp båten på slipp. Vel oppe på land såg båten fin under vannlinjen. Ikke noe groe eller skjell på skroget. Propellen var tilgrodd men kjentes grei ut for mitt ukyndige blikk.

Iver på slippen kjente på propellen og fikk en bekymret mine. Han sa at det var litt slark i den og det var ikke helt bra. Jeg måtte spyle ned båten og få på nytt bunnstoff mens det var solskinn så jeg fikk ikke særlig tid til å fundere over det. Etter å spylt propellen ren for groe og skjell så kjente jeg på den selv. Jo det var slakk i den. 

Nostrodamus (min far) kom også kjørende etter jobb for å se. Hans dom var klar. Ny propell må inn. Etter litt googling fant jeg ut at en ny propell av samme typen kostet 25.000 NOK i 2004. Da var det sikkert ikke blitt billigere nå. 
Nytt bunnstoff er på. Trenger "kun" ny propell
Dette ble en blåmandag av dimmensjoner. I tilegg fikk jeg melding fra en av mannskapet som ikke kunne bli med til Svalbard alikavell. Gerhard hadde tenkt over saken og hadde andre ting å prioritere i sommer. Etter en lang dag på slippen kjørte jeg hjem til Valvågen. 

Mentalt sett var jeg nede i kjellerens kjeller. Jeg fryktet at jeg måtte avlyse hele Svalbardturen og prostituere meg for å råd til en ny propell. 

Men nå tok Nostrodamus en ny vending og gikk fra å være en konsekvensfokusert streng pappa til å være en støttende far som man ser i amerikanske familie filmer. 

"Øyvind, nå legger du til side alle negative tanker og fokuserer kun på hvordan du skal få tak i ny propell og få skuta i stand igjen"

Som sagt så gjort. Neste dag dro jeg til slippen med telefon fulladet. Først ringte jeg levrandøren av nåværende propell. Max prop. De kunne informere om de leverte ganske gode propellere og mitt problem skulle egentlig ikke forekomme. 

Alikavell var det slark i min propell like forbannet. Siden jeg har lest om rosabloggere som blir sponset av kosemetikk og klesfirmaer for hundretusenvis av kroner, kunne vel Max prop sponse meg med en ny propell. Men det fikk jeg ikke gehør for. Seile-blogging er ikke så lukrativt.

Hals slipp ga meg et bra tilbud på Gori 3-bladet forldepropell som er anderledes bygget opp en Max prop. Denne skal gi bedre fueløkonomi men dårligere havne-manøvrering. Og prisen ble bedre enn hos Max prop. Dermed var saken biff. Propell er bestillt sammen med ny aksling. 

Penger er blitt som ferskvare å regne etter alle de uforutsette utgifter jeg har hatt hittil i år. Jeg har investert mye i dyrt kjøpte erfaringer. 

2 kommentarer:

  1. Gori funker finfint, så det går nok bra, Øyvind!
    Lykke til med Svalbard, og pass godt på Even;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Even er i trygge hender. Nå er det ikke mange ukene igjen!

      Slett