onsdag 3. april 2013


Duen II Senja 3. april 2013
Ski and Sail Lyngen

Mens jeg ventet på mannskapet gjorde jeg litt småting ombord i båten. Jeg fikk blant annet kjøpt en påhengsmotor til jollen. Den var litt tungstartet helt til jeg oppdaget at bensinentanken var avstengt. En gjeng av byens litt slitne gladgutter kom med muntre tilrop fra kaia, hvor de satt i skjul og hadde en liten fest midt på dagen. 

Hanne fant seg godt til rette bak roret
Hanne kom først, etterfulgt av Eirik og Kristin. Alle hadde med særdeles mye bagasje som vi måtte stue nøye. Jeg var usikker på hvordan vi skulle sikre skiutstyret.  Men det beste var å montere det vertikalt langs vantene. Det ble forsåvidt Kristin og Eirik sin oppgave siden de hadde dyrest utstyr og dermed de mest nøye til å sikre det.

Martin til venstre og Kristin til høyre
Etter at sistemannen Martin kom ombord så la vi avgårde. Første natten ble tilbragt for anker ved Nipøya, ca 8 nm sør-øst for Tromsø. Jeg ble ikke helt venn med ankeralarmen, den vekte meg unødvendig 3 ganger i løpet av natten. Men vi lå godt, til tross for mye vind.

søndag 24 mars satte vi kursen mot Djupvik hvor vi skulle på vår første topptur. Underveis ble vi tatt igjen av seilbåten Impuls med kaptein Irmelin og matros Stian. 

Disse to skapningene traff på Radich, de var medseilere på atlanterhavskrysningen ifjor. Og i tretti varmegrader og solskinn sa de at de skulle seile en 32 fots bavaria fra Bergen til Tromsø i februar måned. Dette trodde jeg ikke noe særlig på, men jammen meg var de nå ved siden av oss.

Vi ønsket dem velkommen med å ha en snøballkrig mellom båtene. Vi stillte oss på fordekket og kastet noen bredsider med snøballer på dem, (eller etter dem)
Kapteinen tar dekning for å unngå snøballer

Fremme i Djupvik inviterte vi Stian og Irmelin ombord på midag og ankerdram. Duen II og Impuls sitt mannskap gikk godt sammen og stemningen var satt for en fin påskeseilas. Neste dag skulle vi på topptur, der Kristin var i sitt ess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar